söndag 7 mars 2010

Nya skor #1



Det fanns en tid när jag bara hade veganska rättvisemärksa blackspotkängor. Nu köper jag tyvärr lite fler än så. Riktiga vintageskor är riktigt svårt att hitta bra om man vill ha äldre än åttiotalet, de håller inte. Efter en dans eller två steg ute så är det ju adjöss med dojjorna. Det är ju dock skapligt lätt att hitta femtiotalsinspirerade pumps - jag kollar efter smal klack, feminin form och smal rundad tå, gärna i nåt tjusigt material. Ofta är klacken lite högre än vad de var på femtiotalet och med en liten platå, men det gör mig inte så mycket, det tycker jag är fint.

De här söta köpte jag häromdagen. De är med all säkerhet inte rättvisemärkta, men veganska är de, och fina.


























New shoes #1
There was a time when I only wore fair trade, vegan blackspot shoes. Nowadays, unfortunately, I own a bit more than that. Real vintage shoes can be hard to find if you want them to be older than the 80's, they don't last. After a dance or two steps outdoors it's just goodbye. Luckily, it is easy to find 50's inspired ones in the shops. I'm looking for a slim heel, a feminine shape and a pointy but rounded toe, preferably in some fancy fabric. The heel on modern shoes is often higher than what it was in the 50's, and with a little platform, but I don't mind, actually I think I like it.


I found these pretty pumps the other day. They aren't fair trade, but they are vegan, and very pretty!
.

2 kommentarer:

  1. välkommen tillbaka! :) och förresten, hur tusan kollar eller vet man om ett par skor är veganska eller inte? jag blev väldigt nyfiken nu.

    SvaraRadera