måndag 1 mars 2010

Hur långt är det kvar till sommaren?


Jag längtar efter de första dagarna man tvingar sig själv att gå barfota, när det fortfarande är grus kvar på marken och det gör skitont men man gör det ändå bara för att man bestämt sig för att det är sommar. Varma vårkvällar när man sätter sig i parken med en bandare och vin eller cykla ut till Tinnerö eklandskap. Mmm. Här är det tusen meter snö och det kommer bara mer.

Nu har jag jobbat åtta dagar i sträck och imorn ska vi åka till Trysil och åka skidor. Jag kan nog inte understryka tillräckligt att jag verkligen inte är en skid-person. Alltså, jag uppskattar massor att sitta och prata i liften och kolla på fjällutsikten, varm choklad-pauser och att värma sig i stugan efteråt och mysa. Men själva åk-grejen. Nä. Men jag har i alla fall lyckats knåpa ihop dugliga skidkläder tror jag, lånat lite av vänner och min snowboard-pojkvän. Kom på den skitsmarta idén att köpa en remsa fleece i tygaffären istället för att köpa en svindyr halsduk och jag har impregnerat mina sämpiga vantar med skokräm (funkar det på sko-syntet så funkar det väl på vant-syntet tänker jag). Och så har jag Hannes avlagda skidglasögon med en spricka i och en skejthjälm. En fördel med att inte ha flashiga kläder är ju att man i alla fall inte behöver leva upp till nån slags jag-är-bra-på-skidor-image, föreställer jag mig. Det här blir kalas.

I vart fall så ska det bli obeskrivligt skönt med en liten paus från vardagsliv. Vi hörs om några dagar! Kramar på er alla.


When will it be summer?
I long for the first day that you go barefoot, when you can sit in the park with your friends and music and wine and the nights are soft and warm. There is about a thousand metres of snow in Oslo at the moment and it just keeps snowing.

I've been working eight days in a row now and tomorrow we're going away for a few days to go skiing! I'm really not a skiing person, but I can't tell you how lovely it will be just to get away for a while and relax. I really do appreciate the mountains and the hot chocolate-breaks and the warming up in the house afterwards. But the skiing-part. It's just not for me. I did manage to put together some allright outdoor clothes though, by borrowing from friends and my snowboard-boyfriend. Came up with the brilliant idea of buying some fleece and simply cutting it into long pieces instead of buying an expensive scarf, and I put some sticky shoe cream thing on my gloves that would keep them dry (if it works on shoes it must work for gloves, right?). I'm telling myself that the good thing about not having a flashy skiing outfit is that I don't have to pretend that I'm good at it. This will be awesome!

Anyway, I'm looking forward to get out of the city for a few days. I'll get back to you on thursday or something like that. Lots of love, sweethearts!
.

1 kommentar: