lördag 27 februari 2010

Tusen hjertlig takk!

Jag har fått en såndärn blogaward av min kompis Tanja. Jag vet inte om det räknas om man får den av en kompis, men ändå. Hä hä. Så here it goes.




Motivering:
- Oh Darling, eller Sofie som du heter. Hon är min vän, lagar god kaffe, hittar alltid de bästa klänningarna och utövar det sämsta shoppinginflytandet på mig någonsin. Jag kontrar med att vara ett dåligt ölinflytande. Vi är lite djävlarna på varandras axlar. Plus att hon har en grym blogg och alltid har så vackra frisyrer; femtiotal, victory rolls och allt vad det heter.

Den som har fått en award ska:
1. Kopiera awarden på sin blogg
2. Länka till personen som gett dig awarden
3. Berätta 8 intressanta fakta om dig själv
4. Välj ut 7 andra bloggar du vill ge awarden till



Okej. Åtta små fakta om mig.
1. Många som träffar mig tycker att jag pratar rätt bred östgötska. Alltså att man pratar som en bonnläpp. Jag hävdar bestämt att det inte är sant (jag snarkar inte heller!).



2. Jag tror att det jag saknar mest med Sverige är att ha ett piano.

3. Det jag saknar näst mest är vårt sommarställe. Där finns det blåstång, fiskmåsar som skriker, kaffekorgar och varma berghällar som man ligger och torkar på efter plaskiga bad, våfflor, kortspel, massor grodor och roddbåtar. Det är nog min bästa plats.



4. Jag och en vän som är filmregissör diskuterade våra topp fem bästa filmer. Mina topp fem bästa filmer är, utan inbördes ordning (och lite på en höft):
- Fantasia
- Blue Velvet
- The Piano
- Svart katt, Vit katt
- Livet är underbart, eller Amelie från Montmartre, eller Totoro. Kan inte bestämma mig.



5. Jag är extremt fascinerad över mina släktingars historier. Hur de växte upp. Det får mig att känna mig så nära en tid som annars känns så långt bort. Som att farmors familj i Luleå hissade ner mjölken (jag tror det var mjölken) i ett djupt hål i marken fyllt med is för att den skulle vara kall. Och att hon blev kompis med en andra världskriget-soldat som var påväg att fraktas till fångläger, när hon var nio eller tio. Eller farfars lärare på fyrtiotalet som sa att det inte var någon idé att lära sig om Australien, för dit skulle ingen av dem nånsin komma ändå. Farfar blev sjöman och selgade runt hela världen.

6. Jag är väldigt väldigt rädd för harkrankar. Det är en insekt som ser ut som en mygga fast med stört skitlånga ben. Jag tror det är de där jävla benen som gör dem så äckliga, och att de flyger så ryckigt och ostrukturerat liksom. Annars är jag inte rädd för så mycket.


Pappa och jag i Fjällbacka, 2009.

7. Jag älskar havet. Det kanske inte är så speciellt i och för sig för i princip alla människor gillar havet, men jag älskar det verkligen. Så fort jag är vid vatten så känns allt bara bra. Det känns underbart att ha flyttat till en stad med en hamn och färjor som tutar så det dånar i hela stan. I sommar ska vi åka ut i fjorden och picknicka på öar. Mmm.

8. Jag gillar bara att läsa böcker om krig. Vilket krig som helst går bra. Handlingen behöver inte vara centrerad runt krig, men liksom om människor som lever mitt uppe i det. Det tycker jag är bra. Om det finns nån annan som håller med så vill jag rekommendera En halv gul sol av Chimamanda Ngozi Adichie, utspelar sig i Biafrakriget på sextiotalet.



Och så ska jag "nominera" några bloggar också då. Jag läser inte så himla många bloggar men några kan jag ju nominera. Om någon av er läser det här och skulle känna för att göra samma grej så vore det kul! Knock yourselves out:

- Sugartime (Ida). För att hon är pysslig och inspirerande och gör väldigt fina saker. OCH jag är fortfarande bitter över att hon vann traderaauktionen på den här klänningen i somras:



- En magisk purt til en anan värd (Moa). Jag vill alltid flytta in i hennes teckningar. Förresten kan jag tänka mig att flytta in i hennes garderob också. En av de absolut bästa bloggarna med vackert foto, fantastiska klänningar, sagolika teckningar och massa mys.


- Mon Cheri (Linnea). Linnea har stört bra smak och sinnessjukt fina kläder. Och så himla fin frisyr. Ofta skulle jag bara bilja bända upp henne och kolla runt lite på vad som finns inuti. Henne skulle jag gärna veta åtta intressanta saker om. Eftersom jag inte direkt kan bjuda hem henne på kaffe och mad men-maraton och syjunta så kanske det blir bra såhär?


Det var det. Phu. Nu är det dags att ta en kopp te och sova kanske. Ha det fint allihopa!
/Sofie


2 kommentarer:

  1. Åh, tack söta söta! Jag älskar verkligen din blogg också och blir alltid så glad när du skirvit ett inlägg!

    SvaraRadera
  2. haha vilken lärare!

    det där med mjölken låter vettigt, folk hade inga frysar. jag känner en som inte hade någon frys hemma och hyrde ett frysfack, och detta var på 70-80-talet!

    SvaraRadera