söndag 14 februari 2010

He was the queen.

Jag tänkte att jag ville skriva en liten rad till den fantastiska designern Alexander McQueen som gick bort för ett par dagar sedan, 41 år gammal. Jag blev förvånad över hur uppriktigt ledsen jag blev av att höra talas om hans död. Det kommer att saknas en frisk fläkt och en wow-faktor på modeveckorna nu. Jag vet att många med mig världen över kommer att sakna McQueens häpnadsväckande mode. Det finns ingen annan som skapar så. Ibland är det ju nästan mer uppfinningar eller konst än mode, inte alltid (men ofta) vackert - men provocerande, nyskapande och alltid intressant. Alexander McQueen var Picasso, han var lite av en ursäkt för hela mode-cirkusen och han var Alice i Underlandet, rolig, konstig och medveten, han var en nypa salt, en explosion av kreativitet och han var jävligt duktig. Tycker jag. Och det kommer fattas.

Här är några av hans underbart vackra new look siluett-klänningar och fantastiska hattar som jag kommer att minnas.














































































































































He was the queen.

I thought I'd write something to the amazing designer Alexander McQueen who passed away a couple of days ago, 41 years old. I was surprised to learn how sincerely sad I was when I heard he died. There will be fireworks missing from the
fashionweeks from now on. I know that many others too will miss McQueens astonishing designs. There is no one else who creates fashion like that. Sometimes I even find it to be more of inventions or art than fashion, not allways (but most often) beautiful - but provocative, creative and allways interesting. Alexander McQueen was Picasso, he was kind of an excuse for the whole fashion-circus and he was Alice in Wonderland, funny, weird and aware, he was a pinch of salt, an explosion of creativity and one of the greatest in fashion history. According to me. He will be missed.

Here are a few of his new look-silhouette dresses that I will remember, and of course some amazing hats.
.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar