onsdag 17 februari 2010

Behålla eller sälja?
















































Idag såg jag ut såhär. Svart klänning från slutet av femtiotalet och ett himmelsblått band som jag knöt i en rosett där bak. Och pärlörhängen, som alltid ungefär.

Alltså, jag älskar den här klänningen, den är en av mina finaste och absolut välgjordaste, men det är precis sådär en halv storlek för liten. Så att jag precis kan knäppa den och den ser inte för liten ut eller så men jag kan knappt lyfta på armarna och den sitter satans tajt. Jag kan inte ens knäppa dragkedjan helt upp själv. En gång när min pojkvän var bortrest fick jag sova i den och ha på mig den en hel helg för att jag inte kunde komma ur den själv. Så. Borde jag sälja den eller? För jag vill inte va en såndärn tjej som har för små plagg och tänker att jag kan ha dem om jag "bara går ner en storlek". Då är det bättre att göra sig av med den i så fall. Men den är ju så fiiiin! Vad skulle ni ha gjort?

I alla fall. Sen gick jag hem till en vän och drack lite mysöl och pratade om jobbet och livet och framtiden. Det var himlans trevligt det.


Keep or sell?
Today I looked like this. Black dress from the late 50's and a blue ribbon that I tied with a bow in the back. And pearl earrings, as usual.

You know, in a way I love this dress, it's one of my prettiest and by far the most well made, but it's just half a size too small. I can barely zip it up - it doesn't look too small but I can't lift my arms high and it's skintight. I can't even get out of it by myself. Once, my boyfriend was away for the weekend and I had to sleep in it and wear it until monday when he came home and could help me get out of it! So. Should I seel it? Because I don't want to be one of those girls who have too small clothes and think that they'll be able to wear it as soon as they loose weight. In that case, it's better to get rid of it. But it's so pretty! Pretty pretty pretty! What would you have done?

Anyway. I went over to a friend and had stay in-night with some beer and music and talking. it was a lovely evening!
.

5 kommentarer:

  1. Åh den är jättefin! Men förstår dilemmat.. du ska inte pröva med att ta den till en sömmerska/skräddare och kolla om de kan lägga ut den lite? Det har jag gjort med ett par klänningar. Annars, OM du bestämmer dig för att sälja den så anmäler jag mig som villig köpare :) Beroende på vilken stl det är förstås..

    SvaraRadera
  2. jag hade nog faktiskt behållit för den ÄR underbar!och plågats i det lite för tajta...

    SvaraRadera
  3. håller med karin, gå till en skräddare och se om det går att göra nåt.

    haha en gång provade jag en kjol och dragkedjan pajade och jag fick inte av den, gick och la mig med den men som tur var kom min pojkvän hem från england samma natt så han lyckades fixa kedjan, hade själv övervägt om jag skulle klippa mig ur

    SvaraRadera
  4. Jag skulle försöka att själv sy ut den den centimeter som går från midjan till armhålan. Sy vet vi ju att du kan, och någon centimeter finns väl alltid!

    SvaraRadera
  5. å vad roligt att jag äntligen kan kommnetera!

    om du verkligen älskar den tycker jag du ska behålla den, speciellt med tanke på att den är vintage. själv brukar jag hålla vintageklänningar som är aningens fel som "gisslan". dvs om jag råkar på en annan vintageklänning jag verkligen vill ha men som egentligen är för dyr just då, så kompromissar jag med att tänka att jag säljer en av gisslanklänningarna så får jag köpa den. sen om jag verkligen säljer är en annan sak..

    SvaraRadera