onsdag 13 januari 2010

När jag dansade bal.

Ååh, jag ligger (fortfarande under flera täcken) och kollar på mina gamla youtubevideos från studentbalen. Linköping har Sveriges kändaste abiturientbal faktiskt - nånting måste ju vara bra med den staden! I alla fall, man går på träningar i ett halvår för att lära sig alla olika danser och formationer, själva balen är i ishallen i samband med studenten och det är hundratals som dansar och säkert tusentals som köper biljett för att titta. Sen äter man middag efteråt och dansar hela natten lång. Det var så himla kul!

Här dansar vi "Guld & Silver":



Om jag hade valt balklänning idag hade jag nog valt något helt annorlunda. Nånting pastelligt med mycket fluff och och sidenband och sånt som skulle se ut som en stor marängsuiss. När jag gick i trean så klädde jag mig mest i sextiotalsklänningar, små blommiga kjolar som jag sydde själv, långa halsband och puffigt hår, och jag ville ABSOLUT inte ha den minsta millimeter tyll eller en enda pärla på min balklänning. Hmpf. Alltså, min balklänning var jättefin ändå - en mörkgrön sextiotalsinspirerad sak med empireskärning från Misoui, men jag hade definitivt valt nåt annorlunda idag.




Men tänk att ha fått ha på sig en sånhääääär fin! Åh.
(bild från myvintagevogue.com)

When I went to a ball.
All the schools in my hometown throw a huge ball before graduation, it's the most advanced and famous one in Sweden. I attended it in 2008 and it was wonderful! Everyone have to take dance lessons for about 6 months to learn all the different waltzes and formations of the different songs, and then hundreds of people pay to watch the whole thing. It's one of the best experiences of my life! Afterwards you go to a fancy dinner and dance the night away with your school, so much fun!

Anyway, if I would have picked my dress today it would have been a whole different story! At the time I mostly wore 60's dresses, little floral skirts that I made, long necklaces and bigf hair, and I did ABSOLUTELY NOT want a tiny piece of lace och a single pearl on my ballgown. I still think the dress was nice though, only today I would have chosen something different. Something pastell-y, poofy and with lots of tulle.
.

1 kommentar:

  1. Men gud vad fint! I färgordning och allt. Helt sagolikt.

    SvaraRadera