tisdag 12 januari 2010

Lida pin.




Häromdagen skrev QueensofVintage en artikel om Priscilla Presley och hur Elvis tvingade henne att se ut på ett visst sätt. Tyckte det var jävligt bra, alltså, de flesta glamourösa snygga stjärnorna som räknas som ikoner fortfarande idag är ju inget annat än trasiga flickor med stormiga liv som "upptäckts", det vill säga gått igenom hundratals timmar av makeover:ar och smärtsamma processer och skit och dessutom fått ett nytt låtsasnamn för att kunna bli berömda svankande sexbomber. Typ. Det kan ju inte varit världens lättaste för spanska Margarita att bli amerikanska Rita - har till exempel läst att hon fick bränna bort delar av håret i pannan för att få ett perfekt hårfäste. Bara som exempel. Samtidigt är jag absolut en av de som tycker att Marilyn &co är skitsnygga och skitsexiga och typ skulle sälja min mamma för att ha fått se ut så. Ni fattar. Men faktum är väl att de bara är en produkt av en äcklig mansvärld. Tyvärr.

Så varför håller man (jag) egentligen på med att hålla den här skiten vid liv? För att "ta tillbaka" kvinnligheten? Kanske det. Jag tänker i vart fall bara klä mig i sånt jag vill bara för att jag vill. Och just nu råkar det vara gamla klänningar. Tänker inte känna mig obekväm i mina kläder eller min kropp en minut till av mitt liv för att se ut som nån annan vill. Jag menar, vi är väl en del som gått igenom vår fair share av lidande för att vara smala osv. Kan vi inte bara strunta i sånt?

Rita Hayworth, Marilyn Monroe och Priscilla Presley (på bilderna) är skitsnygga. Det är de ju. Fast jag önskar också att de inte hade behövt bli sådär. Det går antagligen till ungefär likadant med dagens stjärnor, vad vet jag.
Lite av slutklämmen här är att jag tycker att ni andra som bloggar är så himla bra. För att ni är skitcoola "vanliga" tjejer som visar upp er och er stil bara för att ni själva vill och för att kanske inspirera och peppa andra. Jag tycker det är asbra. Ni är verkligen de största stjärnorna!!!


Suffering and beauty.
I read this article on QueensofVintage about Priscilla Presley and how Elvis made her look a certain way that would suit him. I think it's great to talk oblut the stories behind these glamorous moviestars. I mean, sure they look fantastic, they're icons, but actually they're nothing more than broken women with painful backgrounds that were "discovered" and had to go through hundreds of hours of makeovers and procedures too look a certain way. Perfect face, perfect hair, perfect measurements, perfect perfect perfect. For example, imagine the pain that spanish little Margarita had to go through to transform into american Rita (Hayworth). I read she had to burn pieces of her hair away several times to get a perfect hairline. Just for example.

These girls look great, they do, but I kind of wish they'd never had to. Let's take femininity back,shall we? Let's never wear uncomfortable clothes, starve or feel bad to please someone else or to fit in. Let's just wear what we want simply because we want it.


Anyway. I admire you fellow bloggers so much because you share yourselves and your styles with us, just because you want to and because you like it. I think it's so great. It's you who are the biggest stars!

.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar