fredag 8 januari 2010

Födelsedagsyprojektet

I helgen fyller jag år! Jag ville ha en fin födelsedagsklänning så jag bestämde mig för att sätta igång ett syprojekt. Utgångspunkten var en fin vitguldig gammal brudklänning från slutet av sextiotalet eller möjligtvis början på sjuttiotalet.

Norska motsvarigheten till Myrorna har en avdelning i Grüneløkka (Fretex Unik) med utvald vintage, mest sextio- och sjuttiotal men man kan fynda äldre plagg också. I alla fall. Där hittade jag den här brudklänningen, som vad lite för stor och ganska för lång men hade potential. Kolla:


Men! Det är ju bara att ta in den lite i överdelen och klippa av en halvmeter så blir den såhäääääääääääääär fin! I helgen får den åka med hem till Linköping och fira!

















































Det är superlätt att sy om en maxiklänning. I princip är det ju bara att klippa av till den längden man vill ha, sicksacka kanten, vika två gånger och sy en raksöm. Skitlätt. Dessutom är de ofta rätt billiga. Varför gör jag inte det här oftare?!


Birthday sewing project
My birthday is this weekend so I wanted a birthday dress! I found this weddingdress from the late sixties (or perhaps even early secventies?), that was say too big and long but had lots of potential. And look how it turned out! This kind of remake is so easy, why don't I do it more often? ...you basically just have to cut it to the lenght you want and sew. Easypeasy. I also did some adjustements to the bodice, it's not very professionally made but it looks ok from the outside! Now this dress will get to go home to Sweden with me this weekend for some celebration!
-

1 kommentar:

  1. Ååå, så underbart fin den blev! Hoppas du får en fin födelsedag/ A

    SvaraRadera