söndag 3 januari 2010

Best of 2009

Jag gör som Emma och letar fram det bästa ur garderoben 2009! Ett ganska bra år för garderoben ändå. Här kommer alltså mina finaste...


Accessoarer!
Kragar, pärlor och rosetter!


Klänningar!
Jag känner mig lite otrogen mot alla mina andra vackra klänningar i garderoben men om jag absolut måste välja så är det här mina fem bästa. Älskar'om. Fyndade på Tradera allihopa!


Skor!
Mitt bästa skoköp är de här röda 40-talssandalerna som helt otippat dök upp i sjuttiotalsbutiken Trabant. De är välbehållna, välgjorda, sköna och fina. Och röda!


Kjol!
Bästa kjolen 2009 är definitivt den himmelska underkjolen från Beyond Retro som jag fick i julklapp av mamma.

Blus!
Min ursöta 50-talsblus med rosenknoppar som jag fyndade i Berlin i somras! Det var 10 jäkligt väl spenderade Euro tycker jag!


Kappor!
Utan tvekan är min underbara gröna new look-kappa mitt allra bästa köp 2009. Kommer antagligen inte hitta någonting finare 2010 heller!


...men jag har också en till älsklingskappa som ni nog inte har fått se! En pepparkaksbrun A-linjeformad vintage Burberry från 1959 fyndad på loppis. Den är för tunn för vintern men i vår får den följa med ut igen!
(Jag har läst på lite eftersom jag tvivlade på dess äkthet och kan berätta för dig som kanske nångång gör ett liknande kap att Burberry-rutan inte började användas som standard inuti jackorna förrän mitten av 60-talet, och att företaget länge hette "Burberrys" med ett s på slutet. Hittade faktiskt en liknande på Myrorna i Linköping en gång men den rök innan jag hann föra över pengar på kontot.)



Mönster!
Det här 50-talsmönstret var definitivt värt sinasjuttiofem pengar. Sydde bland annat min röda julklänning av det! Jag kan i princip lova att det kommer att sys många fler klänningar i den här modellen under 2010. Vänta och se bara!

...om du vill hitta bra 50-talsmönster som är enkla att sy efter så kan jag verkligen rekomendera säljaren Rockabillystuff på Tradera. Har köpt flera mönster av henne och alla är äkta vintage, jättefina, skapligt enkla och kompletta med beskrivningar och allt!


Best of 2009
I went through my closet to choose my best buys of 2009! Here it is, my best dresses (all vintage 50's), accessories (bows, collars and pearls!), skirt (the petticoat my mom gave me for Christmas), shoes (little red 40's sandals), blouse (a 50's top with rosebuds on it thah I found in Berlin this summer), coats (my green new look-coat and a dark brown vintage Burberry from 1959) and my best pattern which I'm sure will help me produce some great dresses for 2010!
.


2 kommentarer:

  1. hej! om du skulle vilja sälja mönstret till klänningen (på bilden nederst) så vill jag hemskt gärna köpa det!

    SvaraRadera
  2. btw: min mailadress är: petersson.madde@hotmail.com

    SvaraRadera