torsdag 21 januari 2010

80-tal eller 50-tal?















































Hej på er! Nu undrar jag en grej igen! När är den här klänningen gjord?! Jag funderar på om det är en 80-talsreplika av en 50-talsklänning. Fast jag tror ändå inte det. Den är gjord i ett "riktigt" vävt tyg och inte nåt strechtigt sladdrigt åttiotaligt. Och den har en isydd underkjol. Och den är välgjord. Ingen jäkla resår i midjan. Fast samtidigt är det nåt 80-taligt över färgen (lilarutigt) på nåt sätt. Det kanske bara är för att jag köpte den i en secondhandaffär där det mest var 70- och 80-tal (som vanligt alltså). Vad tror ni?!


80's or 50's?
Hi there! I have a question again! When is this dress made? I'm wondering if it's an 80's 50's dress or if it's an actual 50's (or perhaps even late 40's). It's made from a "real" woven fabric and not some stretchy poor 80's stuff, it's got a silky petticoat and it's well made. But there's still something 80's about it! Maybe it's just that I bought it in a second hand shop that carried mostly 70's and 80's stuff (as usual). What do you think?
.

7 kommentarer:

  1. kolla på lappen den säger oftast allt. ju mer info ju yngre är den, det tycker jag brukar stämma ofta. om det är syntetmaterial i så talar det ofta för att det är yngre plagg.

    SvaraRadera
  2. Det finns ingen lapp, vilket kanske också talar för ett äldre, hemmasytt plagg?

    SvaraRadera
  3. 50-tal skulle jag spontant gissa på! den känns för enkel för 80-tal och den har inget nersytt V på magen som de ofta hade.

    SvaraRadera
  4. Is there a zip in it? I usually see if the zip is metal and it usually indicates it's dated up to the early 60s.
    -Andi x

    SvaraRadera
  5. Jag tror att det snarare är 70-tal än 80-tal.. =)

    SvaraRadera