tisdag 15 december 2009

Kappa #3






Här kommer en till av mina bästa kappor. En isblå sak från 60-talet med ljusrosa glansigt foder och stora knappar i vitt och silver. På en jättestor lapp som är fastsydd i ryggen står det att den är specialimporterad från London för KappAhl Design. Jag kan verkligen tänka mig hur stolt den flickan som hade den här jackan i början av sextiotalet kände sig, bah "den är faktiskt specialimporterad från London". Det verkar ju som nånting ganska fjantigt att skylta med, men det måste ju varit världens grej precis där i skarven när de flesta fortfarande sydde upp hos sömmerskor men det också gick att beställa specialimporterat från London.


























Coat #3
Here's another of my favourite coats. It's and icy blue little 60's piece with shiny pink lining and big white and silver buttons. A huge patch in the back says that it's "specially imported from London" - wich may sound a bit silly to brag about, but I imagine it must have been really something during that period of time when most people still let a seamstress make their clothes from scratch and suddenly it was also possible to have this new international, modern fashion. I can see the girl who wore this in the early sixties going "it's specially imported from London!".
.

3 kommentarer:

  1. Åh, den är fantastisk! Och vad fin du är - verkligen helt magiskt! Du ser ut som Audrey Hepburn!

    SvaraRadera
  2. Den var hur fin som helst! Vart hittar du alla kappor? Jag har bara en enda second hand-kappa, och den gick direkt sönder i fodret. Jag har även en liten jacka med minkpäls på kragen som börjat lida av samma problem.

    SvaraRadera
  3. Tack! :) Jag brukar hitta dem i second handaffärer som Myrorna eller Röda korset, vissa har jag fått av släktingar som haft kvar gamla godingar. Sen finns det ju massor fina på nätet, webshopar eller tradera, men jag har aldrig handlat just kappor online.

    Äldre kappor är väl ofta lite trasiga inuti, men det är ju bara att sy ihop. Själv tycker jag inte det gör så mycket om de inte är perfekta inuti, det är ju ingen som ser! Hähä.

    SvaraRadera