torsdag 19 november 2009

När gjordes hatten?!


Jag ska erkänna en grej. Jag är egentligen ingen riktig vintagetjej. För jag vet inte ett endaste skit om hattar!!! Man måste på nåt sätt vara superskillad på att datera olika hattar och kunna matcha dem snyggt till sina kläder för att egentligen ens få ha en vintageblogg tror jag. Alltså. Jag älskar hattar och tycker det är jäkligt fint med folk som har dem och de flesta huvudbonader är ju toktjusiga. Men jag KAN inget! Jag vet typ att på tjugotalet så hade man små hattar som satt slickade mot huvudet som badmössor och på sextiotalet fanns det runda platta. (Eller?)

Alltså jag skiter egentligen högtidligt i att jag inte är mästare på hatthistoria men POÄNGEN ÄR - är det nån som vet när den här hatten är gjord? Den här på bilderna alltså. Det är min endaste vintagehatt. Hittade den på Myrorna och tyckte att den var helsnygg så jag slog till men nu vet jag inte riktigt hur jag ska använda den. Liksom hur ska den sitta på huvudet? Plus att det skulle vara kul att veta när den är ifrån. Jag gissar på 40-talet. Men jag har ingen aning. Jag känner mig så mäktig när jag kan kolla på en klänning och bah "ja den här är ju ifrån då och då - det ser man på det här och det här." Men nu. Jag är snuvad på min makt.
















Jag tror att man ska ha på sig den såhär ungefär. Eller kanske mer i mitten? Är den gjord för någon speciell frisyr? Jag blir inte klok. Är det någon därute som vet??


























When was this hat made?
I'm very bad at dating hats. This is the only vintage hat I own and it would be so much fun to know when it was made! I'm guessing the 40's but I really have no idea. Does anyone know? And how do you wear it? Should I wear it more on the top of my head? Is it made for some special hairstyle? I need to know!!!
.

4 kommentarer:

  1. Ingen aning, 30-40 tal? Hur som helst, så är den jäkla snygg! =)

    SvaraRadera
  2. Lovely hat! I love the shape, it's so cute. Perhaps '40s? I just started getting into hats, so I'm still practicing. Great blog, all your clothes are adorable!

    http://pixiedrivein.blogspot.com/

    SvaraRadera
  3. Hi there!

    The hat looks late 40s early 50s. Doir's new look made the simple pancake style very popularm you're wearing it just right! I'll bet it would also look very elegant with your hair up :)

    Thanks for asking about it! It's really pretty!

    SvaraRadera
  4. Hej!
    Jag säger som Solanah -sent 40-tal, tidigt 50-tal. Den sitter som en smäck på dig!
    20-talshatten du pratar om kallas Clochéhatt ("klockhatt") och 60-talshatten Pillerburk (populariserades av Jackie Kennedy). Du har säkert hört båda uttrycken förrut!

    Ha det fint,
    Miriam, Kafferepet

    SvaraRadera