tisdag 17 november 2009

I lilla lilla vintageaffären



Jag: Hur mycket kostar den här klänningen?
Expediten: Åh den är fin den. Väldigt gammal. 300 kronor!
Jag: Kan du sälja den för 200?
Expediten: Den är väldigt gammal... 250!
Jag: Okej!
Tanja: Hej, vad kostar den här klänningen då?
Expediten: Åh, den är fin den. Väldigt gammal. Den kostar 300.
Tanja: Okej, kan jag springa till bankomaten bara?
Expediten: Nej, vi stänger faktiskt nu!!!
Jag: (kollar i min plånbok) Eh, jag har fyrahundra i kontanter, kan du tänka dig att sälja båda för så mycket? Annars får vi komma tillbaka en annan dag...
Expediten: Okej då tjejer. Nu fick ni billiga klänningar! De är fina de. Väldigt gamla!

Vilket kap alltså! För denna fantastiskt välgjorda 40-talsklänning. Tanja köpte också en urfin - en mörkbrun 50-talsblåsa i duchesse med helcirkelkjol och små löv på!

Kolla in handarbetet!!! Massor massor klädda knappar, sammetsapplikationer och värsta special-urrigningen (som tyvärr är lite vikt på bilden). Den har en massa häftiga sydda veck i kjolen också som heller inte syns så bra. Och jag älskar de små axelvaddarna som inte bygger nånting på bredden utan bara på höjden. När slutade man göra kläder såhär??


























In the tiny little vintage store
Me : Hi, how much is this dress?
Saleswoman: Oh, that's a nice one. Very old. 300
NOK.
Me : Would you consider selling it for 200?
Saleswoman: It's very old... 250!
Me: Ok!
My friend Tanja: Hi, how much is this dress?
Saleswoman: Oh, that's a nice one. Very old. That's 300!
Tanja: Can I just run over to the ATM?
Saleswoman : Sorry we close in a minute!
Me: (checking my wallet) Eh, I have 400 in cash, would you consider selling them both for that? Otherwise we'll have to comeback some other day...
Saleswoman: Oh ok girls. You got yourselves some nice dresses there! Very old!

What a bargain! 200 for this amazing and perfectly well-preserved 40's dress. Would you look at that craft work! The buttons, the sewn on velvet flowers, the neckline and the little shoulderpads (that doesn't bild any width at all, just hight!). When did they stop making clothes like this??

Tanja got a lovely dress too, a chocolate brown 50's dress in dushesse that had a full skirt and little leaves on it.



5 kommentarer:

  1. Åh, vilken klänning!

    Du, ska snart göra ett inlägg med lite bloggtips. Du kommer att vara med där!

    SvaraRadera
  2. Wow, that dress is beautiful.
    -Andi x

    SvaraRadera
  3. Åh jag såg att du hade lagt in det idag! =) Vad glad jag blir!!! Det betyder jättemycket att du gillar min blogg för jag älskar din :) Tack för länken och kramkram.

    SvaraRadera
  4. Hittade dig via Moa...vilken fin blogg du har. Jag var bara tvungen att lägga upp dig i min länklista hoppas det är ok :)

    SvaraRadera
  5. Idun - jag blir så glad att du gillar min blogg! :) Klart det är okej, haha. :) Kramkram!

    SvaraRadera