lördag 14 november 2009

"10 Christmas gifts for her"

Queens of Vintage gjorde nyligen en lista på 10 vintagejulklappar till en vintagebrud (kompis, syster, flickvän, whatever). Jag tyckte de var en himla kul idé men listan var sådär halvbra - visst det fanns fina 40-talsdrömmar men mest fula åttiotalsboots och sjuttiotalsjeans. Det får väl också räknas som vintage i nån mening men det är fortfarande inget annat än en hädelse att blanda 80-talsaxelvaddar och 50-talsklänningar i samma lista. Hmpf!

Så därför - här är min egen såklart helt fantastiska top 10-lista på finfina julklappar till någon (ehrm ehrm) som uppskattar vintage.

Translation
I got inspired by the "10 Christmas gifts for her"-list on Queens of Vintage and made my own, slightly improved list!


10. Strumpor med söm!

Det är ju så himla fint bara. Jag har alltid haft skitsvårt att hitta några på egen hand, har hittills bara funnit originalexemplar på Tradera. Annars brukar det ju finnas strumpbyxor med "låtsassöm" på t.ex Åhléns. Jag har i och för sig inte så mycket emot fuskisar men har hittills varit för snål för att investera.

10. Fully fashioned stockings!
I've had a hard time finding originals. Sometimes I find "fakes" in high street stores - which I don't have anything against but I'vejust been too cheap to buy any.



9. Diskreta smycken.


Broche, Clips

Jag använder sällan smycken men tycker att det skulle kännas fint att ha. Kläderna känns liksom lite mer "klädda" och genomtänkta då. Jag vill verkligen inte ha nåt bling bling eller statement pieces utan bara små, diskreta smycken. Som några enkla runda små clips eller nån liten guldkedja. Och så är det ju himlans sött att ha en fin brosch på jackan, halsduken, koftan eller mössan eller nåt sånt.

9. Discrete jewelry.
I rarely wear jewelry but I wish I did. I don't want any bling bling or large statement pieces - just something simple and elegant like some small clips or a little gold chain. Outfits look more "dressed" ifyou add a little something. And it's just so cute woth a broche on the coat or scarf or hat or something.



8. Retro badplagg.

Retro swimsuit

Letade som sagt hela sommaren efter något badplagg i 50-talsanda. Till näsa säsong skulle jag viljaha en 50-talsbadräkt i svart eller rött (ganska exakt som den på bilden) eller en 40-talsbikini (ni vet nästan som en liten kjol som går över naveln). Det är så himla svårt att hitta äkta vintage - nyproduktioner finns ju massor men det är sorgligt nog lite dyrt för mig.

8. Retro swimwear
Next season I would love to have a 50's style swimsuit in black or red (pretty exactly like the one in the picture) or a 40's style bikini (you know with almost like a little skirt). It's so hard to find the real thing but fortunatly there's plenty of repros out there - though it's been a teeny bit excpensive for me so far.

7. En hatt eller fascinator

Hat #1 Hat #2

Mina tjusiga vintagekappor kommer bara inte till sin fulla rätt utan en fin hatt! Det är liksom prickn över i. Jag skulle nog inte vilja ha nåt stort och fladdrigt utan kanske nån pillbox-variant eller bara en häftig fascinator med lite flor.

8. A hat or a fascinator
My darling vintage coats just don't look their best without a hat! I don't think I want something big and floppy but just a simple pillbox-thing or a little fascinator.

6. Pärlor
Pearl necklace

Jag vet att vintage-smycken redan har en punkt på listan men pärlhalsbandet förtjänar faktiskt en egen. Jag har drösvis av pärlhalsband som gått sönder, jag köper alltid billiga på secondhand för jag älskar dem men de går alltid sönder. Buhu!

6. Pearl necklace
I know vintage jewelry already got to be on the list but the pearl necklace is actually "something else". I have piles of broken pearl necklaces, I allways buy cheap ones second hand because I love them so much and they allways break.


5. En superöverdriven 50-talsklänning med massa fluff

Dress #1 Dress #2

Om jag nånsin äger en sån här så ska jag sätta den på väggen ovanför sängen med en skitstor snirklig tjusig ram runt och alla kommer tycka att det är så originellt och fint och så ska jag gå runt hemma och ha den på mig i hemlighet och bara känna mig jävligt lycklig för att jag har världens finaste klänning.

5. An over the top 50's dress in any pastelle color with lots of fluff and stuff
If I ever own one of these I will hang it over my bed in a large fancy frame and I'll wear it secretly at home and just feel so damn happy that I have the prettiest dress in the world.

4. Paraply!
Jag verkligen hatar när man har fixat sig tjusigt i håret och går ut med en fin vintagekappa och fina skor och så regnar det. Antingen blir man blöt och förstör allting eller så har man ett fult sladdrigt paraply med reklam på som förstör hela intrycket. Därför har jag jättelänge velat ha ett riktigt snyggt enkelt paraply som passar grönt, brunt, beige, svart och hundtandsmönster (mina kappor alltså). Det behöver ju egentligen inte vara vintage. Jag blir t.ex inspirerad av de här fina! På bilden är snyggona Linnea och Miriam. Bilden är tagen av Carro.

4. Umbrella
I allways ruin my vintage outfits by carrying ugly umbrellas with advertisement on them. Therefore I would really love a simple vintagelooking (or actually it doesn't have to be vintage) umbrella. Like these two, carried by lovely Linnea and Miriam. Picture by Carro.


3. Bra handskar
Jag köpte nyligen ett par superfina och väldigt dyra handskar. Jag tänkte att om de är dyra så kommer de väl leva länge och så måste jag anstränga mig för att inte tappa bort dem. Glömde dem på tunnelbanan tre dar senare. Nu kör jag med fula billiga fingervantar men drömmer förståss om ett par "riktiga", bra handskar som är sådär mjuka och snygga som de bara blir av att ha varit med ett tag. Jag lovar att inte slarva bort dem! ;)

3. Gloves
I recently bought the best pair of gloves and lost them on thesubway three days later. I'm now wearing ugly cheap ones from H&M and wish for a "real", warm pair with that softness that only comes from having been around for a while.

2. Enfärgad vardagsklänning i 50-talsmodell

50s dress

Jag älskar mina blommiga klänningar men IBLAND kan det kännas lite för finklätt. Jag skulle ge vad som helst ungefär för att ha några enfärgade 50-talsklänningar som bas i garderoben. Den här bruna är min favorit på hela Etsy men väldans dyr förståss. Jag skulle allra helst vilja ha en brun, en röd, en grön och en gul. Med enkel överdel och vid kjol. Jag skulle verkligen dö för en 1950's halterneck plain dress från Vivien of Holloway i gult eller mörkrött. Alltså jag skulleju kunna göra en topp 10-lista med bara klänningar, så det är lite svårt att peta in alla fina varianter på en punkt, men ja, en enkel 50-talsklänning är nog bland det bästa jag skulle kunna få i jul.

2. A plain every day 50's dress
I would love to add something more "basic" to my closet and I don't have many plain 50's dresses. This one is my very favourite on Etsy (it's excpensive though) I would love a 1950's halterneck plain dress from Vivien of Holloway in red or yellow. Anyway, any one color 50's dress would be like the best gift I can imagine.

1. En riktigt bra underkjol!!!

Vivien of Holloway petticoat

Yep - det jag önskar mig allra mest i jul är en riktigt bra underkjol som verkligen lyfter upp. Jag har en (som är illgul! - Jättefult när det sticker fram) men den lyfter inte så bra och sitter dåligt, jag vill att den ska gå en bit under knät och sitta tajt i midjan. För det är egentligen som att ha på sig en halv klänning om man inte har ett bra stöd under som verkligen visar vidden i kjolen! Bäst är nog en underkjol i svart eller vitt från Vivien of Holloway. Annars finns ju superbra underkjolar på Beyond Retro i Stockholm och Göteborg.

1. A quality petticoat!!!
Yep - what I want the most for Christmas is a really good petticoat, one that really lifts the dress. Because it's actually like wearing half a dress if you don't have a good support that shows the width of the skirt.

...fast egentligen är ju den här listan oviktig. Det jag allra mest önskar mig är snöbollskrig, mys, många pussar, pepparkaksbak och några sköna dagar med familjen hemma i Sverige! Puss /Sofie
.

2 kommentarer:

  1. Your list is even better than the one at Queens of Vintage, or at least it has a lot of things that I want! A proper petticoat (or a few in different colours) and day dresses are excatly the sort of things I need. And I love that black umbrella that Linnea has, just love the shape of it!

    SvaraRadera
  2. Wow thanks :) I love that umbrella too, so fairytale-like!

    SvaraRadera