söndag 11 oktober 2009

Loppislördag


Igår var en helt fantastisk höstdag i Oslo! Krispig luft och brandgula löv och solglitter i ån. Eftersom jag helst av allt ville vara utomhus så spenderade jag en halv dag med att gå runt mellan loppisar och second handaffärer och känna på frasiga klänningar, beundra flagande gamla bröllopsfoton och bli lite kär i en gnislande träbarnvagn fylld med spetsar. Jag tycker det är så spännande att se allt vad folk har sparat. Som en hel låda med små små barnskor i skinn. En undrbart plastig EP-spelare eller en kitchig pall från 60-talet med turkosfluffigt lock. Det häftigaste som jag hittade igår var fyra fulla påsar med kaffeersättning (!) från andra världskriget. Tänk bara att det finns kvar! Jag ångrar så att jag inte räddade hem dem till mig. Lite för att de hade varit så fina att ha. Men nu kanske de slängs och glöms bort och varken får vara fina eller påminna om en gammal försvunnen tid.


Yesterday was the most beautifuloctober day here in Oslo. Crisp air, firey yellow leaves and sunny glitter in the river. Since I wanted to be outside I spent the day walking around in flea markets and second hand shops, touching the paperlike fabric of old dresses, admiring old fading wedding photos and falling in love whit a squeky crib filled with lace. It's just so exciting to see what people saved. Like a box full of tiny tiny children's shoes. A plastic EP-player or a 60's stool with a turquoise fluffy cushion. The coolest thing I found yesterday was four small bags of coffee replacement (!) from the WW2. How amazing that someone kept that! I seriously regret that I didn't save them and let them stay at my place. Partly because they sould have looked pretty in the kitchen. But now they might get thrown away and forgotten, and they'll never be pretty in anyones kitchen or remind people of their time. What a shame.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar