tisdag 6 oktober 2009

Den lilla mörkblå


Den här klänningen är ett fynd från gamla hederliga Myrorna i Linköping. Den är mörkblå och i någon slags ylleblandning känns det som (går det?). Det är en gammal sjuksköterskeklänning! ...egentligen ska det vara knäppt ända upp i halsen och dessutom har jag vikt upp ärmarna på bilden. Det sitter en liten lapp på insidan där det det står att den är från Systerkläder i Falun och där sjuksköterskan som ägt den skrivit sitt namn. På vänsterarmen finns några fästen där man ska sätta fast sitt sjukköterskeband - jag tänker mig en sån där vit remsa med ett rött kors. Så fint! Jag gissar att den är från 40-talet eller möjligtvis sent 30-tal på grund av modellen, men jag är inte säker. Någon som vet?

Tycker att frisyren blev helt lagom fin. Dock har pin curlsen gått ut väl snabbt på grund av surt tråkigt regn!






This is an old nurse's dress! The collar should really be folded down though, and I've folded up the sleves to three courters but they're really full lenght. There is a small patch inside where the nurse who owned the dress has written her name and there are little buttons across the upper left arm where you should put your nurse badge. I'mguessing it is from the 40's or perhaps late 30's considering the model. Anyone who can tell?

I think I did the hair pretty good, even though my pin curls went out a bit too fast thanks to the damn rain!

1 kommentar:

  1. Hmmm... Jag skulle nog säga att det är 40-tal. Ja.
    Sådär mycket vidd i kjolen skulle man aldrig ha i en uniform på 30-talet.
    Fint fynd!

    p.s jaa, salt i choklad är fantastiskt! flingsalt på toppen av en kladdkaka är riktigt gott bl a. d.s

    SvaraRadera